HOLA FAMÍLIES!
Com va l'estiu? Segur que gaudint al màxim del bon temps i del temps en família 🌞
Encara que sé que estem de vacances, fa molt de temps que volia compartir amb vosaltres com va ser el procés de creació de les targetes d'equips cooperatius (o, més bé, parelles cooperatives) d'enguany, ja que crec que val la pena fer-vos partícips de la manera de fer feina i funcionar que hem viscut a l'aula durant el curs.
Ja sabeu que els vostres fills i filles varen descobrir quina era la seva parella mitjançant una dinàmica anomenada "món de colors", podeu tornar a veure-la pitjant aquest enllaç. A partir d'aquell moment ens vàrem posar en marxa per donar-li identitat a les parelles i començar a desenvolupar el sentiment de pertinença. Per això era necessari cercar un nom i un logo, i tal com veureu ara en les imatges així el varen fer.
En primer lloc, vàrem emprar l'estructura 1-2-4 (1-2 en el nostre cas) on cada membre de la parella havia de pensar de manera individual com li agradaria que es digués la seva parella/equip per a, més tard, conversar i arribar a un consens respecte quin seria el nom definitiu. Vaig poder observar diferents estratègies, totes igual de vàlides: en algunes parelles un dels membres va acceptar ràpidament el nom que l'altre li proposava; en altres casos, varen pensar que fusionar els dos noms era una bona idea; i, en altres, com que cap dels dos cedien ni tampoc aconseguien convèncer al seu company/a, varen cercar un nom alternatiu als proposats a l'inici però del gust dels dos membres. En aquest procés, els infants varen començar a posar en pràctica l'intercanvi d'opinions, el respecte a la opinió aliena i la recerca d'estratègies i formules socials adequades per al consens.
Una vegada pactats els noms definitius, el següent pas va ser escriure'l a la targeta mitjançant l'estructura de foli giratori. En aquesta ocasió, un dels dos va començar a escriure la primera lletra, mentre que l'altre es fixava en com ho feia, li ajudava, li corregia o li animava... A continuació es canviaven els papers: ara l'altre membre escrivia la següent lletra del nom i així successivament fins que la paraula o frase estava completa. Aquest moment va ser ideal per treballar aspectes com l'ajuda, el respecte de torns i el sentiment de treball en equip.
Finalment, havien de crear un logo que representés aquell nom que entre els dos havien triat i per a fer-lo varen practicar l'estructura de llapis en mig. Abans de dibuixar, havien de parlar i decidir com volien que fos aquesta representació: quins elements tindria, de quins colors, com es dividirien les tasques (qui dibuixaria cada cosa, etc.). Es tractava, per tant, de posar damunt la taula els llapis (o retoladors en el nostre cas) perquè en aquell moment només es podia parlar i escoltar. Quan els dos tenien clar què havien de fer, ja varen poder començar a dibuixar allò que havien pactat.
I ara, després de tota aquesta explicació del procés, podeu veure amb els vostres ulls imatges de la situació real viscuda per a cada parella. Espero que això us ajudi a fer-vos una idea de com es desenvolupa el treball cooperatiu, metodologia que defineix aquest centre i que té continuïtat al llarg de tota l'escolarització: des d'infantil fins a 6è de primària.
JAUME I DARA
"Estrelles"
Estructura 1-2
"Papallones"
Estructura 1-2
"Pilotes"
Estructura 1-2
"Unicorns"
Estructura 1-2
"Taurons"
Estructura 1-2
"Vermell"
Estructura 1-2
"Gatets"
Estructura 1-2
"Aranya arcoíris"
Estructura 1-2
"Colors de dinosaure"
Estructura 1-2
"Perritos"
Estructura 1-2
Muchas gracias María, te vamos a echar muchísimo de menos. Suerte en tu nueva etapa!! No podíamos haber tenido mejor maestra para nuestr@s peques. Un besazo
ResponEliminaYo sí que os voy a echar de menos 🥺 Muchísimas gracias por vuestros buenos deseos!! 💜
ResponElimina